Mijn naam is Sabine Batsleer, ik woon in Ruddervoorde,
een deelgemeente van Oostkamp. Sinds mijn kindertijd ben ik opgevoed tussen het
handwerk. Ik hou van reizen en ik apprecieer handwerk enorm. Creatief kunnen
zijn, kunnen spelen met technieken en kleuren, geeft mij veel voldoening.
Tot nu toe vond ik dat naaldkant een eerder
stevig en gesloten uitzicht had. Maar mijn oog viel op dit fijn strookje. Ook
dit is naaldkant, dit delicaat uitziend werkje, evenwichtig opgebouwd met een
vloeiende tekening. Ik waardeer het enorm. Het is fijn als jullie dit ook leren
kennen. Daarom laat ik jullie meegenieten.
We maken nader kennis met een naaldkant.
Dit is een kant die met naald en draad wordt vervaardigd. Deze geluste naaldkant
is uitgevoerd met festonsteken & variaties op festonsteken. Deze fragile Brusselse
gaaskant vinden we terug onder het catalogusnummer 121 180 000.
Uiterst fijne
katoenen draad werd gebruikt voor het vervaardigen van de gaasgrond. De festonsteken in die grond worden
niet ondersteund door een leidraad. De realisatie vergt een zeer grote behendigheid
van de uitvoerder. Het resultaat is dan ook adembenemend.
De strook kant
werd vervaardigd in de eerste helft van de 20e eeuw in de streek
rond Brussel.
De tekeningen bestaan uit realistische
bloemmotieven. Als we het ontwerp nader bekijken merken we in het terugkerend
rapport een bloemenrank die begint aan de ene rand en doorloopt naar de andere
rand. Dit ontwerp getuigt van een nauwe samenwerking tussen tekenaar en uitvoerder.
Dat sierlijk takje maakt het mogelijk om een bijna onzichtbare naad te maken tussen
twee motieven.
Deze werkwijze
maakt het mogelijk om meerdere uitvoerders tegelijk in te zetten voor het
realiseren van een kant. Dit verkort de productie tijd merkelijk. Zo kan de
handelaar zijn bestellingen bij manufactuur correct aanpassen aan de vraag van zijn
klanten. Er wordt daarbij geen afbreuk gedaan aan het esthetische.
De motieven worden
in sneeuwsteken gewerkt, dit zijn festonsteken die op ruime afstand van elkaar
staan en zo een zeer licht en elegant volwerk creëren.
Het volwerk
wordt omringt met een borduur
met een licht reliëf. De festonsteken van de borduur liggen ver van elkaar,
daardoor zijn de vuldraden van de borduur nog zichtbaar.
De kantmotieven
worden versierd met naaldkantpareltjes
en openingen. In de grond zijn er pareltjes als zaaimotieven aangebracht.
Het object is 82,00 cm hoog en 10,00 cm
breed.
Medewerking:
Tekst & expertise: Bie Geers, docent kant CVOSG-Brugge
Fotografie: Christina Decuypere, Neil
Descheemaeker, Dirk Goegebeur, Wim Hatse, André Pollentier, Bart Pottelancie,
Geert Quartier, Stefanie Roseeuw, Odette Schoonbaert, Karin Steenbergen, Annick
Tytgat, Karin Spanhaak o.l.v. Daphne Titeca, docent fotografie CVOSG-Brugge
Nazicht catalogusnummering: Aline Geers
Sociale media: Joke Knockaert, adjunct-directeur CVOSG-Brugge
Stijl & kleur: Iris Arickx, docent stijl & kleur CVOSG-Brugge
Juwelen: Francine Helewaut, docent juwelen CVOSG-Brugge
Teksten nalezen: Herwig Deconinck, adjunct-directeur CVOSG-Brugge
Voorstelling kantwerk: Sabine Batsleer, cursist kant CVOSG-Brugge.
Visagie: Sophie Modave, Lynn Vandecasteele o.l.v. Gina Ver Eecke & Lieze Messiaen, docenten visagie CVOSG-Brugge
Objecten: Collectie Bie Geers
Visagie: Sophie Modave, Lynn Vandecasteele o.l.v. Gina Ver Eecke & Lieze Messiaen, docenten visagie CVOSG-Brugge
Objecten: Collectie Bie Geers