zondag 15 januari 2017

121 010 000 - Platte Venetiaanse naaldkant

Mijn naam is Suzanne Lemaire. Ik woon in Zedelgem en ben reeds verschillende jaren cursist kant in het CVOSG te Brugge. Ik heb reeds aan meerdere projecten mee gewerkt waarbij we onze werken tentoonstelden.
Het leek me leuk om eens iets anders te doen: een zoektocht bij familie en vrienden naar oude kanten die ze koesteren. Dus nam ik met iedereen die ik kende die kanten van vroeger had contact op. Het was prettig om in je omgeving op zoek te gaan naar de kant van je voorkeur om die dan ook aan je klasgenoten voor te stellen.

Ik koos uit een collectie een naaldkant. Hoewel die lampenkap oud is vind ik dat het best in een actueel interieur zou passen. Het tijdloze en het steeds opnieuw herontdekken van de kanttoepassingen spreekt me erg aan. Uiteraard heb ik ook veel respect voor de prachtige uitvoering van dit, voor naaldkant, toch wel groot stuk.


De prachtige kant is een geluste naaldkant. Deze Venetiaanse naaldkant met catalogusnummer
121 010 000 is vervaardigd in Vlaanderen, België (Europa), vermoedelijk in de streek van Zele.
Het werk werd vervaardigd in de 20e eeuw. Dergelijke lampenkappen vinden we terug in de nieuwe modellenboekjes voor kant en borduurwerk van Melville & Ziffer (ontstaan bedrijf 1905) in, onder andere, de uitgave van 1913 (p 2). Dit toonaangevende huis was gevestigd op de Faubourg Saint-Honoré in het centrum van Parijs. Deze lampenkappen werden gebruikt om grote staande lampen te versieren. De naaldkant is op vorm getekend en in een ecru kleurige draad uitgevoerd.
De bovenrand is afgewerkt met een borduur die versierd is met een terugkerend motief van 3 gepicoteerde luchtbogen. Bovenaan is er een fries met ronden een rechthoeken te zien. Het hoofdmotief stelt een pot met een boeket met bloemen voor. Deze tekening herhaalt zich vier maal. Onder het boeket is er een symmetrisch ornament. In het midden is er een bloem met 5 bloemblaadjes en links en rechts zijn er sierelementen gevuld met siergronden. De vier tussenmotieven zijn ook identiek. Centraal vormen de bladerranken een lelie-motief waaronder het dessin van de fries zich bovenaan herhaald. De onderrand wordt gevormd door een afwisseling van gebladerte en 4 medaillons. In de medaillons is er een bloem te zien. De onderrand is afgewerkt met een gepicoteerde borduur.

De grond bestaat uit gepicoteerde vlechten. Het midden motief heeft een zeshoekige spijlengrond, boven het gebladerte vinden we een vierkante grond. Het volwerk bestaat uit gesloten stofsteken afgewisseld met klare steken. De siersteken zorgen ervoor dat het geheel een luchtig effect krijgt. Kleine pareltjes vullen het centraal gedeelte van de bloemmotieven. De borduur is zeer gesloten uitgevoerd en heeft een geringe hoogte. Een subtiel hoogteverschil van de borduur in de tekening bezorgt sommige motieven een extra accent.

De hoogte van het werk meet 24,00 cm, de diameter bovenaan is 44,00 cm, de diameter onderaan 70,00 cm.


Medewerking:
Tekst & expertise: Bie Geers, docent kant CVOSG-Brugge afdeling decoratie;
Fotografie: Christina Decuypere, Neil Descheemaeker, Dirk Goegebeur, Wim Hatse, André Pollentier, Bart Pottelancie, Geert Quartier, Stefanie Roseeuw, Odette Schoonbaert, Karin Steenbergen, Annick Tytgat o.l.v. Daphne Titeca, docent CVOSG-Brugge afdeling fotografie
Sociale media: Joke Knockaert, adjunct-directeur CVOSG-Brugge
Juwelen: Linda Depierreux o.l.v. Francine Helewaut, docent CVOSG-Brugge afdeling mode
Kleur&stijl: Iris Arickx, docent CVOSG-Brugge afdeling mode
Nazicht catalogusnummering: Aline Geers
Tekstcorrectie: Herwig De Coninck, adjunct-directeur CVOSG-Brugge
Visagie: Sofie Modave, Lynn Vandecasteele o.l.v. Gina Ver Eecke & Lieze Messiaen docenten CVOSG-Brugge afdeling schoonheidszorgen
Voorstelling kantwerk: Suzanne Lemaire, cursist kant CVOSG-Brugge