zaterdag 15 juli 2017

111 131 000 - Oud-Vlaamse kloskant met vijfgaatjesgrond



Ik ben Bernadette Vandenbruane uit Boekhoute. Ik volg reeds jaren les in het CVOSG. De opleiding kloskant legde ik reeds af. De kant bleef mij boeien en ik wilde mijn kennis verder uitbreiden. 

Na die periode ging ik mij toeleggen op de naaldkant.
 

Ik ben gebeten door de naaldkant. Eens mijn basisopleiding naaldkant afgewerkt, maakte ik kennis met de diverse soorten. Het verwondert me steeds opnieuw dat er zo een grote verscheidenheid is. Als ik alle kanten onder de knie wil krijgen, moet ik zeker nog lang leven!

Ik heb die kant uitgekozen omdat ik de tekening zeer mooi vind. Hoewel er geen sierdraden gebruikt zijn om het motief te accentueren, kun je de figuur zeer duidelijk zien. De subtiele openingen in het volwerk brengen het motief tot leven. Prachtig, maar niet eenvoudig om uit te voeren !



Het is een kant, meer bepaald een kloskant in doorlopende draad. Traditioneel, oud-Vlaamse kloskant met vijfgaatjestralie of trollekant genoemd, catalogusnummer 111 310 000.


Het volwerk bestaat uit linnenslagen versierd met openluchtjes en een ringetje in gewrongen slagen. Het is gesloten. De grond bestaat uit een regelmatige traliegrond. De tralie die ruitvormig is t.o.v. de zijranden. Technisch te omschrijven als een Vlaanderse tralie uitgevoerd met gewrongen slagen. (Nora Andries, Caroluskantjes, 1998, Variaties op thema 1, nr 19)

Dergelijke kanten worden in het 3e kwart van de 17e eeuw gedateerd, rond 1660. (Kant in de gouden eeuw, LOKK, 2003, 120 p, p 31). In die periode waren de kanten onderaan recht en niet meer gelobd zoals voorheen.


Het motief is 17 cm groot. De tekening symmetrisch. In het midden is een bloem te zien, een pioenroos, met langs beide zijden een rank met bladeren en bloemknoppen. Deze exotische bloem leerden we in onze streken kennen via de internationale handel over zee. De Oost-Indische compagnie bracht vanaf China allerlei luxe producten naar onze streken. Een roos zonder doornen, zoals de pioenroos, kreeg veel bijval in onze streken. Ze werden dan ook vaak afgebeeld op schilderijen en in kanttekeningen.


De strook is 105 cm lang en 9 cm breed, lacunes.




Medewerking:
Tekst & expertise: Bie Geers, docent kant CVOSG-Brugge
Fotografie portret: Daphne Titeca, docent fotografie CVOSG-Brugge
Fotografie object: Barbara Van Moerbeke
Nazicht catalogusnummering: Aline Geers
Sociale media: Joke Knockaert, adjunct-directeur CVOSG-Brugge
Stylist: Iris Arickx, docent mode & schoonheidszorgen CVOSG-Brugge
Juwelen: Francine Helewaut, docent juwelen CVOSG-Brugge
Teksten nalezen: Herwig Deconinck, adjunct-directeur CVOSG-Brugge
Voorstelling kantwerk: Bernadette Vandenbruane, cursist naaldkant CVOSG-Brugge
Objecten: Collectie Bie Geers